Subject: Fwd: UGent installeert supercomputer voor wetenschappelijk onderzoek - TWIGRID
From: Steven Schockaert <[email-masked]>
To: [email-masked]
Date: Tue, 07 Oct 2008 09:39:02 +0200

----- Doorgestuurd bericht van [email-masked] -----
     Datum: Tue, 7 Oct 2008 09:34:15 +0200
       Van: Peter Dawyndt <[email-masked]>
Antwoorden aan:Peter Dawyndt <[email-masked]>
  Onderwerp: UGent installeert supercomputer voor wetenschappelijk  
onderzoek - TWIGRID
       Aan: [email-masked]

  [TWIGRID] - [TWIGRID]
Schockaert Steven <[email-masked]>

UGent installeert supercomputer voor wetenschappelijk onderzoek

   De UGent gaat een krachtige "supercomputer" installeren ten behoeve
van het wetenschappelijk onderzoek. De computer, met een waarde van 1
miljoen euro, heeft een buitengewoon grote bewerkingscapaciteit of
rekenvermogen. Eens operationeel is het de krachtigste computer van
België en staat hij wereldwijd in de top 250. De 'high performance
computer' wordt geïnstalleerd in het rectoraat van de universiteit en
zal wetenschappelijk onderzoek ondersteunen, niet enkel in de
informatica, maar ook in de chemie, geneeskunde, genetica en vele
andere disciplines. Het resultaat van heel wat onderzoeksprojecten
kan namelijk slechts bereikt worden mits de inschakeling van
supercomputers voor het uitvoeren van ingewikkelde berekeningen en
simulaties.

   Supercomputer

Een supercomputer is een computer met een buitengewoon grote
bewerkingscapaciteit of rekenvermogen. Aangezien de capaciteit van
(elektronische) computers sinds de invoering in de jaren 40 snel is
gestegen, is de definitie van een supercomputer sterk aan inflatie
onderhevig. De eerste supercomputers werden gebouwd in de jaren 60;
zelfs een gemiddelde zakrekenmachine heeft inmiddels een grotere
capaciteit. Met de installatie van de 'high performance computer'
kiest de UGent ervoor om de inspanningen in rekeninfrastructuur te
bundelen in een centraal uitgebate supercomputer. In het verleden
gebeurden zulke inspanningen veelal per onderzoeksproject, met het
doel het opzetten van speciaal voor het project geïnstalleerde
rekeninfrastructuur.

Dit heeft enorme voordelen voor de onderzoekers. Zij kunnen op die
manier snel toegang kunnen krijgen tot de vereiste rekencapaciteit.
Door het centrale beheer kunnen de onderzoekers zich dan ook
toeleggen op de onderzoeksmaterie en wordt het beheer van de
infrastructuur verzorgd door gespecialiseerde medewerkers binnen de
UGent. De supercomputer zal gebruikt worden in domeinen als
beeldverwerking, thermodynamica, geneeskunde en moleculaire biologie.

   NUMMER &EACUTE;&EACUTE;N IN BELGI&EUML;

De supercomputer van de UGent komt in de internationale ranking van
de 500 krachtigste supercomputers ter wereld rond de 240ste plaats.
Daarmee wordt deze computer de krachtigste computer die in België is
geïnstalleerd. De supercomputer van de Universiteit Gent zal deel
uitmaken van het Vlaams Supercomputing Centrum, waarbij de capaciteit
van de rekencomputers aan de Vlaamse Universiteiten wordt gebundeld om
zo gemeenschappelijke infrastructuur ter beschikking te stellen aan
alle Vlaamse onderzoekers.

--
Peter Dawyndt <[email-masked]>
TWIGRID TWIGRID

----- Einde doorgestuurd bericht -----